Sinds 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs van kracht. Passend Onderwijs betekent: kwalitatief goed onderwijs voor ieder kind, zo thuisnabij mogelijk door de extra ondersteuning zoveel mogelijk naar het kind te brengen, in plaats van het kind naar de ondersteuning. Atalenta streeft hierbij naar een zo passend mogelijke onderwijsplek voor alle leerlingen.
Passend Onderwijs
Passend onderwijs voor alle kinderen
Schoolbesturen hebben een zorgplicht. Dit betekent dat zij ervoor verantwoordelijk zijn om passend onderwijs te bieden aan alle kinderen die zich bij hen aanmelden. Als dat nodig is bieden zij daarvoor extra ondersteuning. Het liefst op de school zelf. Lukt het niet om de passende ondersteuning te bieden? Dan zoekt de school een geschikte onderwijsplek in de buurt. Om dit op een goede manier te regelen werken de Atalenta-scholen samen met andere reguliere en speciale scholen in hun regio.
Kwaliteit en Ontwikkeling
De impact van het handelen van de leerkracht staat bij Atalenta centraal en zorgt ervoor dat kinderen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. We ondersteunen de leerkracht om die sterke basis zo goed mogelijk te bieden.
Atalenta organiseert deze ondersteuning door onder andere stevig in te zetten op interne didactische en pedagogische expertise in de vorm van een expertiseteam Passend Onderwijs en een stafafdeling Kwaliteit en Ontwikkeling.
De scholen zijn zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de basisondersteuning. Die moet voldoen aan de normen van de onderwijsinspectie en de normen die zijn afgesproken binnen het samenwerkingsverband.
Samenwerking
Atalenta maakt deel uit van Samenwerkingsverband (SWV) PO de Kempen. We maken binnen ‘SWV PO De Kempen’ en onze organisatie een onderscheid tussen
- basisondersteuning
- lichte ondersteuning
- zware (extra) ondersteuning
Schoolondersteuningsprofiel
Wil je weten hoe een school de basisondersteuning en lichte ondersteuning heeft vormgegeven en welke extra mogelijkheden geboden worden? Dat vind je terug in het schoolondersteuningsprofiel, wat aansluit bij het onderwijsconcept van de scholen.